Kotiseutuharjoitus VIRPI24 Vapepa Johtopaikkatoimijan peruskurssi

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.4.2024 12.00 - 11.8.2024 23.55

Viikonlopun aikana kurssilaiset perehtyvät Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) johtopaikan toimintaan ja toiminnallisuuteen sekä johtopaikan henkilöstön rooleihin ja tehtäviin. Kurssin käytyäsi sinulla on mahdollisuus päästä mukaan paikalliseen Vapepan toimintaan johtopaikalla, jonka viranomainen voi hälyttää avukseen tehtävälle.

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, joilla on aiempaa osaamista tai osallistumista Vapepan koulutuksiin. Kurssi sopii hyvin jo peruskurssit käyneille kertauksena ja perehdytyksenä johtopaikalla operatiiviseen toimintaan viranomaisorganisaation tukena.

Kurssilainen voi osallistua vain lauantain koulutukseen, mutta toivottavaa on osallistuminen myös sunnuntain harjoitusosioon ja sen johtamistoimintaan Vapepan johtopaikalla.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kurssille edellyttää aikaisempaa kurssikokemusta ja ennakkotietoja tai -taitoja Vapepan toiminnasta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Lauantai 31.8. klo 08.00 – 17.00
Aamupäivä: Vapaaehtoistoiminta poliisin operatiivisen toiminnan osana, MSO-etsintäjärjestelmä, Koiran käyttö maastoetsinnässä, Etsintämenetelmien soveltaminen, Kartan käyttö Qgis karttajärjestelmä, Zello radiopuhelimen käyttö.

- Vapepan johtopaikkatoimijan perusteet (miksi johtopaikka tarvitaan, oma paikka ja tehtävä, toimijan vastuut ja oikeudet, vuorovaikutuksen merkitys johtopaikalla)
- Erilaiset johtopaikat ja toiminnot johtopaikalla (ymmärtää viranomaisyhteistyön merkityksen)
- Tilannekuva ja johtopaikan apuvälineet (dokumentoinnin tärkeys, tietoturvallisuus, apuvälineiden käyttö)
- Johtopaikan perustaminen (osaa avustaa johtopaikan rakentamisessa määriteltyyn paikkaan.
Iltapäivä: Henkilökohtainen valmius, OHTO, Radiopuhelimet.

Sunnuntai 1.9. klo 08.00 - 16.00
klo 08.00 käskynjako
klo 09.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 harjoitus päättyy
klo 14.00-16.00 purku ja palaute

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Pohjansali, Hiukkavaara
Hiukanreitti 40