Kotiseutuharjoitus VIRPI24 Vapepa-johtajien ja päivystäjien kertauskurssi

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.4.2024 12.00 - 11.8.2024 23.55

Viikonlopun aikana Vapepa-johtajat ja päivystäjät perehtyvät yhdessä hälytyksen aiheuttamiin aloitustoimiin ja niiden hoitamiseen tarvittavaan yhteistyöhön esim. kadonneen ihmisen etsintään maastossa. Kurssin käytyäsi sinulla on mahdollisuus päästä mukaan johtopaikalle Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) johtoryhmään, jonka poliisi voi hälyttää avukseen esim. kadonneen etsintään.

Kurssi on kaikille vapepa-johtajille ja päivystäjille avoin ja edellyttää jo suoritettua vapepa-johtaja tai päivystäjä koulutusta. Kurssilla kertaamme päivystämisen ja johtamisen toimia ja tehtäviä eri hälytystehtävien hoidossa ja luomme hyvää yhteishenkeä toiminnan toteuttamiseen kertauksena ja perehdytyksenä mm. Ohto-hälytysjärjestelmään, MSO -menetelmään, zello radiopuhelinverkkoon ja sen käyttöön ja Qgis-karttaohjelman käyttöön.

Kurssilainen voi osallistua vain lauantain koulutukseen, mutta toivottavaa on osallistuminen myös sunnuntain harjoitusosioon. Aikaisemmin etsintäkurssin käyneet voivat osallistua myös pelkästään sunnuntain harjoitukseen.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Lauantai 31.8. klo 08.00 – 17.00
Aamupäivä: Vapaaehtoistoiminta poliisin operatiivisen toiminnan osana, MSO-etsintäjärjestelmä, Koiran käyttö maastoetsinnässä, Etsintämenetelmien soveltaminen, Kartan käyttö.
Iltapäivä: Vapepan hälyttäminen, OHTO, Johtopaikan perustaminen, Etsintäorganisaatio, Zello-radiopuheliverkko ja sen käyttö, Viestiliikenne etsinnässä, Ilmoittautumiskortti, Qgis-karttajärjestelmän käyttö, karttaharjoitus, jossa todellinen tilanne pohja.

Sunnuntai 1.9. klo 08.00 - 16.00
klo 08.00 käskynjako
klo 09.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 harjoitus päättyy
klo 14.00-16.00 purku ja palaute

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Pohjan sali, Hiukkavaara
Hiukanreitti 40