Elektronisen suojautumisen (ELSU) jatkokurssi

Ilmoittautumisaika 31.5.2024 10.43 - 25.8.2024 23.00

Kurssilaiset osaavat:
Soveltaa (hallitsee)
- elektronisen suojautumisen tärkeyden ja periaatteet osana oman joukkonsa toimintaa
- EMCON-tasoihin ja joukon viestikuriin liittyvät tyypilliset poikkeamat ja osaa välttää ne
Ymmärtää (osaa)
- käyttää elektroniseen tiedusteluun soveltuvaa kalustoa
- viestikurin ja EMCON-tasojen merkityksen operaatioturvallisuuden kannalta
- arvioida asemapaikan, antennin ja lähetystehon valintaa elektronisen suojautumisen näkökulmasta radioyhteyssuunnittelutyökalun avulla
Muistaa (tuntee)
- elektronisen sodankäynnin ja signaalitiedustelun perusteita
- radiotiedustelun yleisen prosessin
- radiolähettimen suuntimista

- sähkö- , tietoliikenne- tai radiotekniikan opintoja tai harrastuneisuutta -> sähkö- , tietoliikenne- tai radiotekniikan opinnoista tai harrastuneisuudesta voi olla hyötyä

Kurssin lähtötasona on, että jokainen on käynyt elektronisen suojautumisen peruskurssin tai hankkinut vastaavan osaamisen eli esim.
- perustiedot kenttäradioista
- perustiedot elektronisesta sodankäynnistä
- perustiedot signaalitiedustelusta
- sähkö- , tietoliikenne- tai radiotekniikan opintoja tai harrastuneisuutta

Ennakkojakso pidetään 9.9.2024 ja 16.9.2024 klo 18-21 hybridimuotoisena kurssilaisille ilmoitettavassa paikassa + etänä Teams-alustalla. Ennakkojaksoon liittyy myös PVMoodlessa tehtäviä. Etäjakson luennoilla opiskellaan kenttäviestivälineiden teoriaa ja elektronista sodankäyntiä.
Kurssi syventää näkemystä elektronisen suojautumisen tärkeyteen erityisesti vastapuolen tiedustelun näkökulmasta. Oppitunteja ja käytännön harjoituksia seuraavista aiheista:
Radio- ja antennitekniikka
Operaatioturvallisuus (ml. EMCON)
ELSO eri aselajeissa ja puolustushaaroissa
Signaalitiedustelun toimintaperiaate
Lähettimien paikantaminen
Soveltava harjoitus simuloidulla radioliikenteellä

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66