SOTKA 24 Turvallisesti vesillä naisille

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Upinniemi
Ilmoittautumisaika 13.6.2024 7.32 - 29.8.2024 23.59

KURSSI TÄYNNÄ! Kurssin tarkoituksena on kehittää osallistujan valmiutta ja asennetta turvalliseen liikkumiseen vesillä.

Kurssin jälkeen osallistuja muistaa keskeisimmät turvallisuuteen vaikuttavat tekijät vesillä liikuttaessa eri vuodenaikoina. Hän ymmärtää omien tietojen ja taitojen merkityksen osana turvallisuutta. Hän ymmärtää toimia oikein hätätilanteissa.

Soveltuu kaikille 18 vuotta täyttäneille naisille. Osallistuminen edellyttää normaalia peruskuntoa ja uimataitoa. Kurssin aikana liikutaan varuskunta-alueella ja kurssi pidetään pääosin ulkona.

Kurssi järjestetään yhteistyössä Naisten Valmiusliitto ry Helsingin seudun alueneuvottelukunnan kanssa.

Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Kurssille osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Kurssille hyväksytyille lähetetään viikkoa ennen kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Kurssi on osa SOTKA 24 -harjoitusviikonloppua.

Kurssilla tutustutaan vesistöllä liikkumisen turvallisuutta lisääviin tekijöihin ja harjoitellaan turvallisuutta lisääviä taitoja. Kurssilla harjoitellaan veden varaan joutumista ja pelastautumista.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Liikkuminen vesistöillä kesällä ja talvella
- henkilökohtaiset turvallisuusvälineet
- pukeutuminen
- päihteiden käyttö
- reittivalinta
- uimataito
3. Vesipelastus
- pelastusvälineet ja niiden käyttö
- pelastautuminen vedestä
- käytännön harjoittelu
- meri- ja järvipelastusta harjoittavat viranomaiset ja järjestöt
4. Hätäensiapu
- hätäensiapu
- hypotermian ensiapu
- harjoittelu
5. Veneilyturvallisuus
- veneen tarkastus, varustus ja käsittely
- vesillä liikkumisen periaatteet: meri- ja väylämerkit
6. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Lotta Svärd säätiö tukee kurssin toteutusta. Kurssimaksu peritään, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen meripuolustuspiiri@mpk.fi.

Upinniemi
Upinniementie 1160