NASTA Ilimatar 2024 Lentopelastajan perehdytyskurssi (Kurssi täynnä)

Ajankohta 27.9.2024 - 29.9.2024
Kesto
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 6.8.2024 14.00

Kurssin jälkeen osallistuja muistaa Suomen lentopelastustoiminnan toimijat ja tehtävät, sekä ilmailun säädöksiin liittyviä keskeisiä asioita, jotka vaikuttavat koulutettaviin laitteisiin ja lentopelastustoimintaan.

Lisäksi kurssilainen muistaa lentopelastajalta vaadittavat tiedot ja taidot sekä lentoturvallisuuden perusteita.

Kurssi sopii kaikille yli 18-vuotiaille vapaaehtoisesta lentopelastustoiminnasta kiinnostuneille naisille, jotka eivät ole osallistuneet vastaavalle kurssille viimeisen kolmen vuoden aikana.

Kurssi on osa NASTA Ilimatar 2024 -harjoitusta, joka järjestetään Karjalan Lennostossa 27.-29.9.2024.

NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei lähtökohtaisesti edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä, kuntoa ja kykyä huolehtia itsestään. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta NASTA-kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Harjoitus järjestetään yhteistyössä Maanpuolustuskoulutus MPK:n kanssa, Puolustusvoimien tuella.

09:00-11:00 - Ilmoittautuminen.

Kurssilla perehdytään erilaisiin mahdollisuuksiin käyttää ilmailuun liittyvää tekniikkaa hyödyksi vapaaehtoistyössä poliisin ja pelastustoimen tukena esimerkiksi etsintätehtävissä tai maastopalojen sammuttamiseen liittyen.

Kurssilla saa myös ajankohtaista tietoa eri viranomaisten rooleista lentoturvallisuuden ylläpidossa sekä lentopelastusseuran toiminnasta.

Lentopelastuksen toimintaan tutustutaan lentokoneen (LEKO), dronen (RPAS) ja/tai moottoroidun liitimen (MOVA) näkökulmasta.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.) 1 h
2. Teorialuento 5 h
- Lentopelastus Suomessa
- Erilaiset toimintamahdollisuudet viranomaisten tukena
- Lentopelastusseuran ja sen toiminnan esittely
- Toiminnan pääsykriteerit
- Henkinen kriisinkestävyys
3. Valinnaiset opinnot kolmella eri linjalla LEKO/RPAS/MOVA 3 h
- LEKO eli lentokone
- RPAS eli drone
- MOVA eli moottoroitu liidin
4. Lentotoimintaan perehtyminen käytännössä 4-5 tuntia
5. Suomen ilmapuolustuksen nykytila, yhteisluento??
6. Tutustuminen lentoaseman pelastustoimintaan ja kalustoon sekä lennonjohdon toimintaan pelastuksen näkökulmasta
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Osallistumismaksuun sisältyy opetus, opetusmateriaali, muonitus, suojavaatetus ja -varustus, majoitus ja vakuutusturva.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Milja Muikku, milja.muikku@mpk.fi, puh. 050 517 5555).

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta
Leppälammentie 201
70900 Toivala

Kurssinjohtaja: Eeva Kärkkäinen (eevakarkkainen62@gmail.com, puh. 050 534 7300)