Radioamatöörikurssi

Kesto 4,0
Paikkakunta Kokemäki
Ilmoittautumisaika 4.7.2019 12.02 - 10.9.2019 23.00

Perusluokan radioamatööritutkintoon tähtäävä kurssi. Kurssilla opitaan sähkötekniikan, radiotekniikan, antennien, määräysten ja radioliikenteen perusteet. Kurssin lopussa mahdollisuus osallistua Traficomin tutkintoon jossa suoritetaan K- ja T1-tutkintomoduulit (Perusluokan vaatimus).

Kaikille radioamatööritoiminnasta kiinnostuneille.
MPKlaiset ilmoittautuu MPKn kautta ja myös Kokemäen kansalaisopiston kautta kurssille.
Osallistuja maksaa maksunsa suoraan molemmille järjestäville tahoille.

Tutkintomaksu on 18€/moduli.
MPK-kurssimaksu 5€/henkilö.

Suositeltavat esitiedot

Radioamatööriksi pääsee suorittamalla pätevyystutkinnon. Tutkinto koostuu osakokeista eli moduuleista. Moduuleita voi suorittaa niin halutessaan vaikka yhden kerrallaan. Se mitä moduuleita pitää suorittaa, riippuu siitä mihin radioamatööriluokkaan radioamatööriksi haluava tähtää. Helpointa on aloittaa perusluokasta, jota varten on suoritettava liikennöintiä ja määräyksiä käsittelevä K-moduuli ja radio- sekä sähkötekniikan alkeita sisältävä T1-moduuli. Tutkintomaksu on 18€/moduli.

Mihin luokkaan?

Radioamatööriluokkia on kaksi: perus- ja yleisluokka. Se mitä moduuleita suoritat riippuu siitä kumpaan luokkaan haluat. Ainoa luokkien välinen ero on lähetysteho (120 ja 1500 W).

Perusluokka

Perusluokkaan vaaditaan liikennöintiä ja määräyksiä käsittelevä K-moduuli ja radio- sekä sähkötekniikan alkeita sisältävä T1-moduuli. Perusluokassa saa käyttää radioamatöörikäyttöön myönnettyjä HF-, VHF-, UHF- ja SHF-taajuuksia.

Yleisluokka

Yleisluokkaan vaaditaan liikennöintiä ja määräyksiä käsittelevä K-moduuli ja radio- sekä sähkötekniikan soveltamista käsittelevä T2-moduuli.Yleisluokkalainen saa käyttää kaikkia radioamatööreille osoitettuja taajuusalueita. HF-alueilla lähetystehoa saa olla jopa 1500 Wattia.

Millaisia tutkinnot ovat?

K-moduuli koostuu määräys- ja liikennekysymyksistä. Tutkinnossa on 60 väittämää, joissa sinun tulee valita kunkin väittämän kohdalla, onko väittämä oikein (merkitset plusmerkin tutkintolomakkeeseen) vai onko väittämä väärin (merkitset miinusmerkin tutkintolomakkeeseen). Tutkinto jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Tärkein on hätä- ja turvallisuusasioita käsittelevä osa. Tutkinnon maksimipistemäärä on 60 ja läpäisyraja on 45 pistettä.

T1-moduuli koostuu viidestätoista radio- ja sähkötekniikan perusteisiin sekä sähköturvallisuuteen liittyvästä kysymyksestä. Jokaiseen kysymykseen on annettu neljä valmista vastausvaihtoehtoa, joista 1 - 4 vaihtoehtoa on oikein. Sinun tehtävänäsi on jälleen merkitä oikeat vaihtoehdot plusmerkillä ja väärät vaihtoehdot miinusmerkillä. Tutkinnon maksimipistemäärä on 60 ja läpäisyraja on 45 pistettä.

T2-moduuli käsittelee radiotekniikan soveltamista, esim. virityspiirien mitoittamista, monielementtisten antennien mitoittamista, erilaisten lähetyslajien vertailua, sähköturvallisuutta ym. Jokaiseen kysymykseen on annettu neljä valmista vastausvaihtoehtoa, joista 1 - 4 vaihtoehtoa on oikein. Sinun tehtävänäsi on jälleen merkitä oikeat vaihtoehdot plusmerkillä ja väärät vaihtoehdot miinusmerkillä. Osaan kysymyksistä sisältyy myös lohko- tai kytkentäkaaviotason piirroksien tunnistamista. Tutkinnon maksimipistemäärä 60 ja läpäisyraja on 45 pistettä.

Kokemäen koulukeskus
Haapionkatu 13